Scenariusz przeznaczony dla uczniów klasy I, którzy poznają w pierwszym dniu swoich kolegów i koleżanki. Zajęcia obejmują 3 jednostki lekcyjne.
KONSPEKT ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH
Imię i nazwisko: Iwona Świątkowska Czas: 2-3 godziny lekcyjne
Klasa: I
Temat: Poznajmy się
Cele:
Uczeń:
- poznaje grupę,
- doskonali swobodne wypowiadanie się na swój temat,
- umie wyróżniać głoski w nagłosie,
- umie wykonać z kartonu ramkę do zdjęcia, ciąć papier po wyznaczonych liniach,
- rozpoznaje płaskie figury geometryczne: koło, trójkąt, kwadrat, prostokąt.
Typ lekcji: zajęcia zintegrowane
Metody: słowna, oglądowa, czynna
Pomoce: figury geometryczne wycięte z kartonu, klej, nożyczki, papier kolorowy, kredki, zdjęcia dzieci, patyczki.
TOK ZAJĘĆ:
Przygotowanie: Dzieci wyciągają na ławki przyniesione pomoce. Następnie siadają w kręgu.
Właściwy tok zajęć:
- Witamy się: tworzymy krąg w pozycji siedzącej. N. Mówi swoje imię, dziecko siedzące po prawej stronie mówi imię N. I swoje. Następne dziecko powtarza imię N., kolegi z lewej strony i swoje. Itd.
- Zabawa: Imię i głoska. N. Wymawia głoski. Wstają tylko te dzieci, których imiona rozpoczynają się na podaną przez N. głoskę i podają głośno swoje imię. ( na tę samą głoskę mogą rozpoczynać się różne imiona: np.: k- Karol, Kasia, Kamil itp.)
- Każdy z was przyniósł dzisiaj swoje zdjęcie. N. pokazuje swoje zdjęcie i opowiada o nim. (dzieci mogą zadawać pytania). Następnie dzieci pokazują swoje zdjęcia i wypowiadają się na ich temat.
- N. mówi: Popatrzcie teraz na tablicę po naszej prawej stronie. Jest pusta. Znajduje się na niej tylko napis . Może ktoś spróbuje go przeczytać? ( Nasza klasa )
Chciałabym żeby na tej tablicy znalazły się pięknie ozdobione, w kolorowych ramkach, nasze zdjęcia. Nasze ramki będą troszeczkę inne. Będą miały kształty figur geometrycznych.
- N. pokazuje wycięte z kartonu figury geometryczne. Dzieci nazywają poszczegól- ne figury ( koło, kwadrat, prostokąt, trójkąt ).
- Badanie właściwości koła i trójkąta:
- Co wam przypomina koło , co możecie nim powiedzieć?
- Co wam przypomina trójkąt, ile ma boków?
- Badanie właściwości kwadratu i prostokąta:
Każde dziecko bierze 1 kwadrat i 1 prostokąt. Porównajcie długości boków w tym samym kwadracie. Czy są równe? Jaka jest różnica między kwadratem, a prostokątem?
- Teraz każdy z was wybierze sobie 1 figurę, która będzie ramką do waszego zdjęcia. Usiądźcie do stolików:
- dzieci odrysowują figurę na kartonie i wycinają,
- przyklejają zdjęcie do kartonu,
- ozdabiają ramkę papierem kolorowym, kredkami itp.
- Oglądanie wykonanych prac i ich wspólna ocena.
- Utrwalenie omawianych pojęć matematycznych:
N. zadaje zagadki. Zadaniem dzieci jest podniesienie swojej pracy (zdjęcie w ramce z koła, kwadratu, prostokąta, trójkąta), jeżeli o tej jest ta zagadka. Po sprawdzeniu dzieci podchodzą do nauczycielki, która wiesza prace na tablicy.
Zagadki: KOŁO- A tutaj koło przy kole; Wagon, semafor-to kolej. A kiedy kół jest tak dużo; To pachnie podróżą.
KWADRAT- To jest dziwna figura, bo nie wiadomo gdzie dół, gdzie góra. Do góry głową czy na dół głową, zawsze wygląda jednakowo. Tak samo długi jest i szeroki; A kto nie wierzy, to niech sam zmierzy.
PROSTOKĄT- Mamy różne .......................: bywają niskie jak ten mur, albo wysokie jak drapacz chmur. Duży to jest ściana, cała na żółto pomalowana. Mały to jest zeszyt i już rozumiecie? To mnie cieszy!
TRÓJKĄT- Może być wąski albo szeroki. Do góry głową czy na dół głową; Czasem wygląda jednakowo.
- Dzieci siedzą w ławkach. Z patyczków układają następujące figury geometryczne:
Ułóżcie trójkąt. Ile potrzeba patyczków? Ułóżcie 2 jednakowe trójkąty z 5 patyczków. Ułóżcie figurę z 4 patyczków. Ułóżcie prostokąt. Itp.
- Wyszukiwanie w klasie przedmiotów mających kształt omawianych figur.
- Pożegnanie. Żegnam wszystkich tych, którzy
- zrobili ramkę w kształcie koła,
- zrobili ramkę w kształcie trójkąta,
- zrobili ramkę w kształcie kwadratu,
- zrobili ramkę w kształcie prostokąta,
- lubią lody.
Opracowała: Iwona Świątkowska
|